• Skip to main content

Városkutatás Kft.

Innováció és szakpolitika a városkutatásban

  • Bemutatkozás
    • Rólunk
    • Munkatársak
    • Kapcsolat
  • Hírek
  • Projektek
    • Jelenlegi projektek
    • Lezárt projektek
      • MRI2019
  • Megjelenések
    • Tudományos publikációk
    • Előadások, beszélgetések
    • Tanulmányok
  • English
  • Budapesti és debreceni adatfelvétel a hajléktalanságról – 2024-2025
    • Adatrögzítő felületek a 2025. évi Hajléktalanság- és otthontalanság felvételben
    • Közterületi hajléktalanság felmérése Budapesten – 2025. október 17.
    • Közterületi számlálás Debrecenben – 2025. október 7-8-9.
  • AHA Budapest
  • HomeLab
  • OpenHeritage
  • UPLIFT
  • Visegrad Grant
  • SHARED Green Deal
  • SOLACE-CEE
You are here: Home / Uncategorized / Behajtási díj bevezethetőségének vizsgálata

Behajtási díj bevezethetőségének vizsgálata

2008. március 31.

Cím: A fővárosi behajtási díj indokoltságának, bevezethetőségének és zónarendszerének vizsgálata

Megrendelő: Budapest Főváros Önkormányzata Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztálya

Időszak: 2007. október – 2008. március

Leírás:

Torlódás BudapestenA munka célja annak vizsgálata volt, a behajtási díj – mint a gépjárműforgalom befolyásolását és a környezetterhelés mérséklését szolgáló eszköz – bevezetése indokolt-e Budapesten, és amennyiben igen, milyen alapvető paraméterek mentén lenne célszerű megvalósítani.

Első lépésben áttekintettük a városi térségekben alkalmazott forgalombefolyásoló eszközöket, tágabb kontextusba helyezve a behajtási díj kérdéskörét. Felmértük a nemzetközi gyakorlatban működő behajtásidíj-rendszerek jellemzőit, a különböző megoldások közti koncepcionális különbségeket, pénzügyi jellemzőiket (létesítési és üzemeltetési költségek, bevételek, finanszírozás), a bevételek felhasználásának módját, valamint a forgalmi és környezeti hatásokat. Második lépésben a nemzetközi tapasztalatokra alapozva, a hazai keretfeltételek és a budapesti helyzet ismeretében összeállítottuk a fővárosi behajtási díj koncepcióját zónaváltozatokkal, kapcsolódó intézkedésekkel (közösségi közlekedés, kerékpározás, P+R, közterületi parkolás). A vizsgálat során egy mintaterületet részletesen is megvizsgáltunk.

Vizsgált zónaváltozatokA tanulmány következtetései szerint Budapesten a behajtási díj bevezetésének elsődleges célja a forgalomszabályozás, a torlódások és a belvárost terhelő átmenőforgalom csökkentése lehet. Ez másodlagos hatásként magával hozza a környezetterhelés mérséklődését is; ezekhez képest alárendelt, de nem elhanyagolható szempont pedig a bevételgenerálás, elsősorban a közösségi közlekedés fejlesztése céljából. A behajtási díj csak a többi forgalomszervezési eszközzel összehangolva, a feltételek megteremtése esetén (közösségi közlekedés, módváltási pontok fejlesztése) vezethető be. Zónahatárként a Nagykörút és a budai körút, a Hungária gyűrű és a budai körút, illetve ezek kombinációja javasolt továbbtervezésre.

Dokumentumok:

Hatékony közlekedésmenedzsment Budapesten – A fővárosi behajtási díj indokoltságának, bevezethetőségének és zónarendszerének vizsgálata (pdf)

Filed Under: Uncategorized Tagged With: Projektelőkészítés - megvalósíthatósági tanulmányok

Metropolitan Research Institute · Városkutatás Kft. © Copyright 1989-2019 · All Rights Reserved

Honlapkészítés: Prémium Honlap