Cím: A fővárosi behajtási díj indokoltságának, bevezethetőségének és zónarendszerének vizsgálata
Megrendelő: Budapest Főváros Önkormányzata Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztálya
Időszak: 2007. október – 2008. március
Leírás:
A munka célja annak vizsgálata volt, a behajtási díj – mint a gépjárműforgalom befolyásolását és a környezetterhelés mérséklését szolgáló eszköz – bevezetése indokolt-e Budapesten, és amennyiben igen, milyen alapvető paraméterek mentén lenne célszerű megvalósítani.
Első lépésben áttekintettük a városi térségekben alkalmazott forgalombefolyásoló eszközöket, tágabb kontextusba helyezve a behajtási díj kérdéskörét. Felmértük a nemzetközi gyakorlatban működő behajtásidíj-rendszerek jellemzőit, a különböző megoldások közti koncepcionális különbségeket, pénzügyi jellemzőiket (létesítési és üzemeltetési költségek, bevételek, finanszírozás), a bevételek felhasználásának módját, valamint a forgalmi és környezeti hatásokat. Második lépésben a nemzetközi tapasztalatokra alapozva, a hazai keretfeltételek és a budapesti helyzet ismeretében összeállítottuk a fővárosi behajtási díj koncepcióját zónaváltozatokkal, kapcsolódó intézkedésekkel (közösségi közlekedés, kerékpározás, P+R, közterületi parkolás). A vizsgálat során egy mintaterületet részletesen is megvizsgáltunk.
A tanulmány következtetései szerint Budapesten a behajtási díj bevezetésének elsődleges célja a forgalomszabályozás, a torlódások és a belvárost terhelő átmenőforgalom csökkentése lehet. Ez másodlagos hatásként magával hozza a környezetterhelés mérséklődését is; ezekhez képest alárendelt, de nem elhanyagolható szempont pedig a bevételgenerálás, elsősorban a közösségi közlekedés fejlesztése céljából. A behajtási díj csak a többi forgalomszervezési eszközzel összehangolva, a feltételek megteremtése esetén (közösségi közlekedés, módváltási pontok fejlesztése) vezethető be. Zónahatárként a Nagykörút és a budai körút, a Hungária gyűrű és a budai körút, illetve ezek kombinációja javasolt továbbtervezésre.
Dokumentumok:
Hatékony közlekedésmenedzsment Budapesten – A fővárosi behajtási díj indokoltságának, bevezethetőségének és zónarendszerének vizsgálata (pdf)