Mi az, amit előkészítenek – vagy nem – a városházán: dugó- vagy behajtási díj? Erre és néhány más, a közlekedéssel kapcsolatos kérdésre a kereste a választ a 168 Óra Ekés András közlekedési szakértővel, a Városkutatás ügyvezető igazgatójával készített interjújában.
“Mielőtt válaszolnék, szeretnék tisztázni valamit: a jelenleg formálódó behajtási díjjal kapcsolatban – aminek nagyon rossz megnevezése a dugódíj – szeretném elkerülni, hogy szitokszó váljék belőle. Amennyiben olyan rendszer kerül bevezetésre, amelyik érdemben nem szabályozza Budapest forgalmát, akkor egy olyan intézményt, mint a behajtási díj – ami egyébként sok más intézkedéssel együtt alkalmazva hatékony forgalomszabályozó eszköz is lehetne – lejáratunk. A városhatár menti díjszedés valójában egy autópályamatrica-klón lenne Budapestre, amely úthasználati átalány, de nem forgalomszabályozás céljára szedett forrás. Ha ezt meg kell venni, meg fogják vásárolni az autósok.
A feltett kérdésre az a válaszom, hogy igen, 2008-ban és 2009-ben is készítettünk egy-egy dokumentumot a főváros megbízásából. Arra a kérdésre kerestük a választ, hogy van-e realitása az akkori viszonyok között a behajtási díj bevezetésének és hogy erre milyen megoldások léteznek Európában. Végignéztük, hogy milyen modellek jöttek létre forgalomcsillapításra, milyen erős a környezeti, torlódáscsökkentő, illetve forrásgeneráló aspektusuk. Ezekből válogatva állítottuk össze azt az egyedi javaslatot, amelyik leginkább megfelelhetett volna az akkori Budapest forgalmi kihívásainak.”