Ütemes, tervezhető, kiszámítható – ezek a hívószavai a miskolci közösségi közlekedés megújításának. A nyári menetrendváltásról tartott sajtótájékoztatón elhangzott, a teljes vonalhálózatot három lépésben alakítják át, az első módosítások június 16-án, azaz most szombaton lépnek életbe, és az új közlekedési koncepció alapelvei már most nyomon követhetők lesznek.
Kriza Ákos, Miskolc polgármestere emlékeztetett, a kilencvenes években, illetve még az ezredforduló után is kiváló közösségi közlekedés volt Miskolcon, azonban az elmúlt években egy spirálba került a cég a folyamatos kapacitáscsökkentés és tarifaemelés miatt.
– Az első csapást a 2006/2007-es költséghatékonysági intézkedések jelentették, ezt követően egy olyan hálózat jött létre, melyet a városlakók soha nem szerettek, nem érezték magukénak, nagyon sok volt rá a panasz – mondta Kriza Ákos.
Mint kiemelte, az elmúlt évben tapasztalt folyamatos üzemanyagár-emelkedések miatt jelentősen nőttek a közösségi közlekedés költségei, és bár a város 110 millió forinttal növelte 2012-ben az MVK Zrt. költségvetési támogatását, ez sem bizonyult elegendőnek hosszútávon koncepcióváltás nélkül.
– Márciusban egy olyan menetrendi módosító csomagot lépett életbe, mellyel kapcsolatban sokaknak voltak félelmeik, érezték, hogy nem fogja kiszolgálni az igényeket, én magam is nehéz szívvel szavaztam meg. A félelmek pedig beigazolódtak, ezért egy munkacsoportot hívtam életre, melyben szakmabeliek, szakmai szervezetek, egyebek mellett a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szakemberei is részt vettek. Az elmúlt hónapokban intenzív munka folyt, melynek köszönhetően egy három lépésben bevezetendő új közösségi közlekedési hálózat alakult ki – hangsúlyozta Kriza Ákos.
Új hálózat, több lépcsőben
Az első lépés június 16-án, szombaton, a nyári menetrendváltással lép életbe, az intézkedések rendezik az Avason tapasztalt problémákat, ütemes menetrendet vezetnek be több vonalon, illetve a korábbinál is több viszonylaton jelenik meg a munkanapi, szombati és vasárnapi menetrend.
A második lépés ősz elejétől hoz változásokat, a tanulmányi időszaki menetrend bevezetésével – a módosítások az Egyetemváros közlekedési gondjait is meg fogják oldani. Késő ősztől pedig a teljes hálózat módosul, hosszabb vonalat és kiszámíthatóbb közlekedést hozva a miskolciaknak.
Dorner Lajos, a VEKE elnöke elmondta, az egyesületük egy 12 éve létező szakmai, civil szervezet, melynek specialitása a tömegközlekedési hálózat szervezése. Mint mondta, néhány éve a javaslataik alapján szervezték újra Budapest közösségi közlekedését, és a fővárosiak visszajelzései alapján ezt követően vonzóbbá vált.
A VEKE elnöke megköszönte Kriza Ákos polgármester, a városvezetés és az MVK Zrt., hozzáállását a javaslataikhoz, a munkacsoportban tapasztalt munka során.
– Az MVK Zrt. márciusban bevezetett módosításait követően a VEKE egy elég kemény hangvételű közleményt adott ki, a Miskolcon azonban nem a szokásos választ kaptuk a politikától, hanem a segítségünket kérték, kikérték a véleményünket, hogyan lehet egy, a lakosság igényeinek megfelelő, és mégis finanszírozható, költséghatékony közlekedési hálózatot létrehozni – hangsúlyozta Dorner Lajos.
Gertheis Antal, a Városkutatás Kft. közlekedési szakértője arról beszélt, a Miskolc által, a közösségi közlekedés átszervezésével kapcsolatosan bejárt út nem egyedi a hazai városokat tekintve, hasonló nehézségekkel több helyen is találkoztak, ám nem mindenhol jutottak el odáig, hogy új koncepcióban legyenek képesek gondolkodni.
– Nehéz gazdasági helyzetben az első reakció mindig a költség-, ezáltal teljesítménycsökkentés, illetve a tarifaemelés. Ez a két momentum azonban magában hordozza az utasvesztést, ami által újabb költségcsökkentésbe, és áremelésbe kezd a cég. Ez egyfajta ördögi kör, amiből csak a meglévő erőforrások hatékonyabb felhasználásával lehet kilépni – hangsúlyozta Gertheis Antal. Mint mondta, a későbbi változások (elsősorban az ősz végére tervezettek), kisebb megálló-építési, vagy forgalomtechnikai beruházásokat is igényelnek, ám egy ilyen nagyszabású újratervezésnél ez elkerülhetetlen.
Összehangolt járatok, garantált csatlakozás
Grieger Ernő, az MVK Zrt. forgalmi igazgatója elmondta, szombattól még a hálózat nem módosul azonban az ütemes menetrend által kiszámíthatóbbá, tervezhetőbbé válnak majd az utazások, így az egész hálózat vonzóbb lesz a miskolciaknak. Hosszú távon terv az is, hogy a legtöbb vonalon megjelenik majd a külön szombati és vasárnapi menetrend, ugyanis a két nap eltérőek az utazási igények, és ősztől bevezetik a tanítási időszaki és tanszüneti közlekedési rendet is – az ezekkel megtakarított kapacitást pedig az alaphálózatba táplálják majd, azokra a vonalakra ahol eddig zsúfoltság volt. Éjszaka és hajnalban pedig garantált csatlakozást biztosítanak majd a járatok között (a Villanyrendőr és Centrum megállókban), a párhuzamos vonalon közlekedő, úgynevezett fonódó járatoknál pedig úgy hangolják át a menetrendet, hogy azok a jövőben ne torlódjanak össze.
A nyári, szombattól életbelépő változások elsősorban az 1-es és 2-es villamost, autóbuszok közül pedig kelet-nyugati tengelyen az 1, 1A buszokat, az észak-déli tengelyen a 2, 12, 14, 14H, 20, 24 járatokat, az Újgyőri főtérről közlekedő buszokat (6, 9, 16, 19, 29, 67) és az Avasi járatokat (29, 32, 35, 35É) érintik.
1-es és 2-es villamos
Az 1-es és 2-es villamosok csúcsidőben 6, csúcsidőn kívül 7-8 percenként közlekednek. Szombaton és vasárnap továbbra is csak az 1-es villamos közlekedik, szombaton 13.30-ig 7-8 percenként, szombat délután és vasárnap 10 percenként.
Este 22:45-től, hajnali 4:15-ig az 1-es villamos garantált csatlakozást biztosít minden óra 15 és 45 perckor a Centrumnál (Szinvapark villamos megálló) illetve Villanyrendőrnél az itt közlekedő 14H-s, 20-as és 35É járatokra, illetve e járatokról az átszállás biztosított a villamosra is mindkét irányban.
1, 1A buszok
Hétköznap az 1-es és 1A buszok közös követési ideje csúcsidőben 7-8 perc, csúcsidőn kívül 10 perc, a két viszonylat mindkét irányban egymással összehangoltan közlekedik. Szombaton és vasárnap csak az 1-es busz közlekedik, szombaton 14:00-ig 15 percenként, szombat délután és vasárnap 20 percenként.
Az 1-es autóbuszok szombaton és vasárnap teljes üzemidőben a Selyemréten keresztül közlekednek. A 1A-s járatok esetén is közlekednek alacsonypadlós járatok (menetrendkönyvben nem jelezték), melyek az alábbi időpontokban indulnak.
Tiszai pályaudvarról: 04:12,05:12,06:27,06:42,07:42,07:57,09:14,10:34,11:34,12:34,13:14,14:12,15:12,16:27,17:12,17:27.
Diósgyőri Gimnáziumtól: 04:40,05:47,07:02,07:17,08:17,08:32,09:44,11:04,12:04,13:04,13:44,14:44,15:47,17:02,17:47,18:02.
2, 12, 14, 14H, 20, 24 buszok
A Miskolc észak-déli tengelyén közlekedő járatok menetrendi szerkezete nyártól megváltozik az új, utasbarát, ütemes menetrendek révén. Munkanap napközben a Szentpéteri kapuban közlekedő 12-es, 14-es és 14H-s járatok, valamint a Csabai kapuban közlekedő 2-es, 12-es, 14-es és 14H-s járatok mindegyike egymással összehangoltan közlekedik a reggeli csúcsidőben 12, napközben 20, délután pedig 15 percenként valamennyi járat esetén.
Szintén egymással összehangoltan közlekednek a Tapolcai elágazás és a Csermőkei út között a 2-es és 12-es, valamint Hejőcsabán a 14-es és 14H-s járatok. Szombaton a jelenleginél sűrűbben, kora délutánig 15-15 percenként közlekednek a 14H-s és 20-as autóbuszok, szombat délután és vasárnap mindkét járat továbbra is 20-20 percenként közlekedik.
A kora hajnali órákban a korábbi személyzeti és a garázsmeneti járatok integrálásának köszönhetően a 14H-s és 20-as autóbuszok vonalán többlet indulásokat hirdetnek meg a Repülőtértől illetve az Egyetemvárosból. 22:45 és 4:15 óra között a belvárosban a 14H-s és 20-as autóbuszok, illetve az 1-es villamos között kölcsönös átszállási lehetőséget biztosítunk.
A 24-es autóbuszokat a Repülőtértől indulva összehangolták a 20-as autóbuszokkal – annak üzemidejében -, valamint az első járat ezentúl a Szinvaparknál és a jelenleginél korábban áll forgalomba.
6, 9, 16, 19, 29, 67 buszok
Ezentúl az Újgyőri főtér járatai is megjegyezhető, ütemes menetrend szerint közlekednek. A ritkább követésű időszakokban és hétvégén egész nap az Újgyőri főtérről mindig a villamoshoz hangolva indulnak a 6-os, 16-os, 19-es és 67-es autóbuszok, illetve ellenkező irányban a villamos csatlakozik lehetőség szerint a beérkező autóbuszokhoz. További változás, hogy a 19-es autóbuszok mindkét irányban érintik a Lomb utca megállóhelyet.
29, 32, 35 buszok
Az Avas kilátó térségében közlekedő járatok menetrendi szerkezete nyártól megváltozik az új, utasbarát, ütemes menetrendek révén. Hétköznap a 29-es és 32-es autóbuszok mindként irányban az Avason belül összehangoltan közlekednek reggel 7-8, napközben 15, délután 10-12 percenként mindkét járat esetén. A 35-ös autóbusz reggel 6 percenként, napközben a korábbinál sűrűbben, 10 percenként, délután pedig 7-8 percenként közlekedik.
Szombaton és vasárnap egész nap a 32-es és 35-ös autóbuszok közlekednek összehangoltan, javítva az Avas és a belváros közötti kapcsolatokat.
Új végállomás, utastájékoztatás
Összehangolják szombattól étköznap napközben, szombaton és vasárnap pedig egész nap a 3-3A buszokat, a 3-as, 4-es, 6-os, 7-es, 11-es, 15-ös, 16-os, 19-es, 32-es, 38-as és 68-as autóbuszok első, illetve utolsó indulásai pedig a villamos menetrendjéhez lettek igazítva.
Megszűnik az 5-ös, 15-ös és 69-es autóbuszok Diósgyőri végállomása is, a járatok szombattól a felső-majláthi új autóbusz és villamos végállomásról indulnak. És bár nyártól még nem valósul meg, de tervezi az MVK a 9-es és 69-es járatok összekötését a Tokaji Ferenc utca és Diósgyőr között.
A nyártól érvényben lévő menetrendkönyvben változott a menetrendek sorrendje is: az összetartozó, de számozásban nem egymást követő viszonylatok (2-12-20, 4-44, 5-15, 19-67, 32-35, 34-38) páronként egymás mellett, egy-egy dupla oldalon jelennek meg a könnyebb áttekinthetőség érdekében- A menetrendkönyvet június 14-től minden kedves utasunk 100 Ft-ért vásárolhatja meg az MVK Zrt. bérletpénztáraiban.
Az MVK a további változások előtt várja az utazóközönség észrevételét is, mint mondták az ősz eleji és végi változásokkal egy időben az utasvélemények alapján, ha szükséges, finomhangolásokat is bevezetnek.
Tajthy Ákos
Fotó: Juhász Ákos